Tutkimus: Jopa puolet tytöistä käyttää filttereitä näyttääkseen paremmalta somessa – selfiekulttuuri vaikuttaa tyttöjen itsetuntoon

Sosiaalisen median kuvamaailma luo epärealistisia kauneusihanteita, jotka vaikuttavat myös suomalaisten tyttöjen itsetuntoon. Yhä nuoremmilla tytöillä on paineita näyttää täydelliseltä sosiaalisessa mediassa, selviää Doven teettämästä tutkimuksesta. Synon Suomessa toteuttaman tutkimuksen mukaan yli puolet 10–17-vuotiaista tytöistä muokkaa ulkonäköään somekuvissa.

Sosiaalinen media on kyllästetty erilaisilla filttereillä tai muilla tavoin muokatuilla selfieillä. Kuvien muokkaaminen ei ole vain aikuisten suosiossa, vaan selfieitä muokkaavat yhä nuoremmat tytöt.

Doven teettämän tutkimuksen* mukaan jopa puolet (53 %) 10–17-vuotiaista suomalaisista tytöistä käyttää filttereitä näyttääkseen paremmalta sosiaalisessa mediassa. Jopa 35 prosenttia tytöistä muokkaa ulkonäköään kuvissa myös erilaisten sovellusten avulla. Suurin osa (72 %) tytöistä kokee, että heidän täytyy näyttää kuvassa täydelliseltä, jotta he voisivat jakaa sen sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalinen media vaikuttaa tyttöjen itsetuntoon

Tutkimuksen mukaan osa tytöistä pitää itseään kauniimpana sosiaalista mediaa varten muokatuissa kuvissa kuin oikeassa elämässä. Lähes kolmasosa (29 %) 10–17-vuotiaista tytöistä pitää enemmän siitä, miltä he näyttävät, kun heidän valokuviaan on muokattu. Lähes viidesosa (18 %) tytöistä kokee, että ei näytä tarpeeksi hyvältä ilman kuvanmuokkausta. Joka neljäs (25 %) 10–17-vuotias tyttö on lisäksi huolissaan siitä, että ei voi näyttää tosielämässä samalta kuin sosiaalisessa mediassa.

– Sosiaalista mediaa varten muokatut kuvat ylläpitävät epärealistisia kauneusihanteita ja vaikuttavat negatiivisesti tyttöjen itsetuntoon. On todella surullista, että sosiaalisen median luoman paineen takia niin monet nuoret tytöt eivät ole tyytyväisiä itseensä. Aihe on meille tärkeä ja siksi päätimme teettää siitä tutkimuksen. Toivomme, että yhä useampi tiedostaa ongelman tutkimuksen myötä, sanoo Unileverin Beauty & Personal Care -kategorian Pohjoismaiden markkinointijohtaja Ilse Siekkinen.

Monille tytöille myös tykkäysten määrä kertoo siitä, kuinka kauniita he ovat. Tutkimuksen mukaan noin 30 prosenttia 10–17-vuotiaista tytöistä kokee, ettei ole kaunis, jos kuva ei saa paljon tykkäyksiä.

– Vaikka kuvien muokkaaminen onkin jo arkipäivää myös nuorten keskuudessa, puolet kyselyyn vastanneista tytöistä toivoisi, ettei kukaan voisi muokata valokuviaan, Siekkinen jatkaa.

Ulkonäön lisäksi sosiaalinen media aiheuttaa tytöille myös muita paineita, jotka kasvavat iän karttuessa. Joka viides (19 %) 10–13-vuotias tyttö tuntee olevansa mielenkiintoisempi sosiaalisessa mediassa kuin tosielämässä, mutta 14–17-vuotiaista tytöistä näin kokee jo lähes kolmas (29 %).

Vain noin puolet 10–17-vuotiaista tytöistä tuntee voivansa olla oma itsensä sosiaalisessa mediassa. Jopa 60 prosenttia 10–17-vuotiaista tytöistä toivoisi voivansa jakaa mitä tahansa sosiaalisessa mediassa huolehtimatta muiden reaktioista.

Kyselyn mukaan moni nuori tuntee lisäksi jäävänsä yksin sosiaalisen median aiheuttamien paineiden kanssa. Lähes joka kolmas (30 %) 10–17-vuotias tyttö kokee, etteivät heidän vanhempansa ymmärrä paineita näyttää hyvältä sosiaalisessa mediassa. 

Doven Itsetuntohanke tarjoaa työkaluja itsetunnon vahvistamiseen

Dove on jo yli 15 vuoden ajan auttanut vanhempia, opettajia ja muita nuorten kanssa työskenteleviä vaikuttamaan positiivisesti nuorten itsetuntoon ympäri maailman.

– Doven missiona on auttaa nuoria vahvistamaan itsetuntoaan ja suhtautumaan myönteisesti omaan kehoonsa, jotta he voisivat olla itsevarmempia sekä tosielämässä että sosiaalisessa mediassa, Siekkinen sanoo.

Osana Itsetuntohanketta Dove tekee Suomessa yhteistyötä Valmentamon kanssa. Valmentamo on Suomen suosituin ratkaisukeskeisten valmentajien kouluttaja.

– Heikko itsetunto sekä ulkonäköön liittyvät huolet voivat vaikuttaa hyvinvoinnin lisäksi myös kaverisuhteisiin ja koulusuorituksiin. Onkin tärkeää, että vanhemmat ja opettajat keskustelevat nuorten kanssa kauneusihanteista ja ulkonäköpaineista, joita sosiaalinen media ruokkii, kertoo Valmentamon itsetuntokouluttaja, ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti Tarja Hintikka.

Doven verkkosivuilta löytyy asiantuntijoiden kirjoittamia oppaita, jotka auttavat aikuisia tunnistamaan nuorten itsetuntoon liittyviä ongelmia sekä kehittävät aikuisten taitoja vaikuttaa nuorten itsetuntoon ja sen parantamiseen. Doven Itsetuntohankkeen materiaalit ovat vapaasti ladattavissa osoitteesta dove.com/itsevarmuus.

Selfiekuvien muokkaaminen sosiaaliseen mediaan ikäryhmittäin

10–13-vuotiaat tytöt:

  • 85 % lisää kuvaan filttereillä erilaisia elementtejä, esimerkiksi eläimen korvat tai sädekehän
  • 40 % silottaa kasvojensa ihoa
  • 37 % suurentaa silmiään
  • 34 % muokkaa kehoaan, esimerkiksi pienentää vyötäröään
  • 33 % vaihtaa silmiensä väriä
  • 31 % vaalentaa hampaitaan
  • 30 % suurentaa huuliaan
  • 28 % muokkaa ihonväriään vaaleammaksi
  • 25 % muokkaa ihonväriään tummemmaksi
  • 23 % pienentää nenäänsä

14–17-vuotiaat tytöt:

  • 82 % lisää kuvaan filttereillä erilaisia elementtejä, esimerkiksi eläimen korvat tai sädekehän
  • 68 % silottaa kasvojensa ihoa
  • 49 % muokkaa kehoaan, esimerkiksi pienentää vyötäröään
  • 48 % suurentaa huuliaan
  • 44 % suurentaa silmiään
  • 44 % vaihtaa silmiensä väriä
  • 40 % vaalentaa hampaitaan
  • 40 % muokkaa ihonväriään vaaleammaksi
  • 39 % muokkaa ihonväriään tummemmaksi
  • 32 % pienentää nenäänsä

*Tutkimus toteutettiin online-paneelina 15.4.–31.5.2021 välisenä aikana ja siihen vastasi yhteensä 508
10–17-vuotiasta suomalaista tyttöä.

Dove