Vastuullinen muoti kestää aikaa

Miltä tuntuisivat biohajoavat alusvaatteet? Entä mistä tietää, onko vaate vastuullisesti tuotettu? Vaatekauppa Chicretin missio on pienentää paitsi hiilikädenjälkeään myös loppukäyttäjän hiilijalanjälkeä.

Vastuullisten vaatemerkkien ja -kauppojen löytäminen voi olla arpapeliä. Mistä tiedän, onko vaate aidosti ekologinen ja vastuullisesti tuotettu? Miten varmistan materiaalien alkuperän? Kivijalka- ja verkkovaateliike Chicretissä voi huokaista helpotuksesta, sillä kaikki on selvitetty valmiiksi. 

– Meillä jokaisen vaatteen polku on selvillä aina materiaalien alkulähteelle saakka. Hyvä esimerki on alusvaatemallistomme: iso osa valmistajista tuottaa raaka-aineensa itse, yrittäjä Heidi Joensuu kertoo.

Myös Chicretin oma tarina on juuriaan myöten läpinäkyvä. Kaikki alkoi, kun Joensuu muutti takaisin kotikaupunkiinsa Raaheen ja päätti perustaa vaatekaupan. Samalla heräsi halu edistää vastuullisen kuluttamisen teemaa ilon kautta ja ilman vastakkainasettelua. Yksi kannustin on ollut hiilikädenjäljen käsite.

 – Yrittäjänä minua motivoi ajatus siitä, että tekemäni ratkaisut voivat pienentää paitsi omaani myös loppukäyttäjän hiilijalanjälkeä. Mietin aina, mitä minä voin tehdä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Harkittuja hankintoja

Chicretin valikoima ulottuu sukkatuotteista yö- ja oloasuihin, ranta- ja urheiluvaatteisiin, juhla-asuihin sekä luonnonmukaiseen kosmetiikkaan asti. Perinteisiä kategorioita haastaa lifewear-osasto, jonka jokainen vaatekappale on valmistettu laadukkaista luonnonmateriaaleista ja taipuu moneen tarkoitukseen. 

– Lifewear-vaatteita voi käyttää niin töissä, kotona kuin juhlissakin. Asiakas ostaa siis yhden vaatteen, mutta saa kerralla vaatteen moneen tilanteeseen. Siten se on myös ekologinen valinta, Joensuu sanoo.

Vastuullinen muoti tarjoaa vaihtoehdon pikamuotikulttuurille. Joensuu toivookin, että vaatteisiin alettaisiin suhtautua kuin huonekaluihin: että ostoksia tehtäisiin harkitummin ja tuotteita käytettäisiin entistä pidempään.

– Kun sijoittaa arvokkaampaan tuotteeseen, sitä tulee käytettyä pidempään ja siitä tulee pidettyä parempaa huolta. Pitkässä juoksussa vaateshoppailu voi tulla jopa edullisemmaksi, yrittäjä vinkkaa. 

Yrittäjä Heidi Joensuu kertoo, että raahelainen Chicret on aidosti vastuullinen vaatekauppa, jossa jokaisen vaatteen elinkaari on selvillä.  (Kuva: Sanna Paakkonen)

Vähemmän on enemmän

Vastuullisuuden maailma on vienyt vaatealan konkarin mennessään. Viime aikoina Joensuu on havahtunut kahteen seikkaan: siihen, että alusvaatteita ei voi kierrättää – ja että vaatteita tehdään myös biohajoavista raaka-aineista. Nyt niitä  löytyy myös Chicretin valikoimista.

– Ajattelen, että jos alusvaatteita ei voi kierrättää, niin ainakin niiden on oltava laadukkaita, vastuullisesti tuotettuja ja oikean kokoisia. Tämä on minulle sydämenasia. Moni panostaa juhlavaatteisiin, muttei ajattele alusvaatteita, jotka voivat olla päällä tuhansiakin kertoja.

Chicretin toiminta nojaa vastuullisuuteen, ekologisuuteen ja kestävään kehitykseen. Yrityksen filosofian voi kiteyttää sanoihin vähemmän on enemmän. Tämä periaate näkyy niin vaatteissa kuin luonnonkosmetiikassa. 

– Vastuullisuuden maailma kehittyy koko ajan. Pyrin aina löytämään asiakkailleni parhaat vaihtoehdot ja tekemään valinnan heille helpoksi. Viimeksi valikoima täydentyi imetysliiveillä. Se toi suurta onnistumisen iloa. 

Teksti: Maria Paldanius