
PT Vatanen, tai oikealta nimeltään Jooel Vatanen, on suomalainen kuntosaliyrittäjä sekä kehonrakentaja. Hän on tunnettu myös sosiaalisesta mediasta, minkä avulla hän on saanut rakennettua vahvan brändin itselleen sekä yritykselleen PTV Gymille.
Henkilöbrändäyksellä yritys kasvuun
PTV Gym on tällä hetkellä yksi Suomen haetuimmista yrityksistä koko maassa. Vatanen ei kuitenkaan ole saavuttanut tätä maksetuilla mainoksilla tai loppuun hiotuilla verkkosivuilla – vaan henkilöbrändäämisellä. Vatanen on ollut jo useamman vuoden ajan yksi Suomen seuratuimmista YouTube-tähdistä, minkä ansiosta hänen seuraajakuntansa on kasvanut valtavasti. Oikeanlaisella kaupallistamisella hän on saanut kasvatettua liiketoimintaansa rakettimaisesti. Yksi kuntosali Porvoossa muutama vuosi sitten oli vielä pientä nykypäivään verrattuna, sillä PTV Gym-brändin alla toimii jo kymmenen kuntosalia ympäri Suomen.
PT Vatasen uniikki sisältö
Suomi on maailman mittaluokassa pieni valtio, jolloin joukosta erottautuminen voi olla helpompaa, kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Vatanen onkin brändännyt itseään hyvin eri tavalla, kuin muut suomalaiset somejulkkikset. Urheiluautot, tuliaseet, raju huumori, rahan tienaaminen, kehonrakentaminen, moottoripyöräily ja moni muu asia yhdistettynä toisiinsa tekee erittäin kiinnostavan kokonaisuuden. Suomesta ei löydy vastaavaa.
Monesti yrittäjien sisältö pyörii lähinnä oman liiketoiminsa ympärillä, jolloin henkilöbrändin rakentaminen voi jäädä varjoon. Vatanen on kuitenkin onnistunut suhteuttamaan muun kiinnostavan sisällön liiketoimintansa esittelemisen ohelle. Lisäravinteet, kuntosalit, vaatteet ja paljon muuta monesti esitellään Vataselle tyypillisin keinoin, kuten huumorilla. Tällä tavalla hän pitää katsojat mukana – sekä saa heidän kiinnostumaan tuotteistaan.
Tausta kehonrakennuksessa ja voimailussa
Kuntosaliyrittäjät ovat yleensä kovia treenaamaan, eikä Vatanen ole poikkeus. Jooel Vatanen on esimerkiksi kisannut voimanostossa, mutta loukkaantumisten ja muiden kiinnostuksen kohteiden vuoksi ei ole suunnitellut jatkavansa. Hän ei ole osallistunut kehonrakennuskilpailuihin.
Treenaaminen osana hänen henkilöbrändiään on hyvin merkittävässä roolissa. Haastattelut muiden liikunta-alan ihmisten kanssa, treenivinkit nuoremmille katsojille sekä lihasten tuoma vakuuttava olemus ovat auttaneet häntä sosiaalisen median seuraajakunnan kasvattamisessa.
Jos siis sinulla on haaveita alkaa yrittäjäksi tai tienata sivutuloja, kannattaa ehdottomasti panostaa omaan henkilöbrändiin. Sosiaalisen median kanavat ovat nykyään erittäin tehokkaita työvälineitä – minkä Jooel Vatanen on tuloksillaan osoittanut. Huolellisella suunnittelulla ja tehokkaalla toteutuksella haasteellisetkin tavoitteet voi saavuttaa.