Sähköpyörällä selätät talven ja sulatat jouluherkut helposti

Jos lumi tai loska lannistaa, sähköpyörä voi palauttaa ilon ja innostuksen takaisin satulaan. Pakkanenkaan ei ole ongelma, kun muistat pari seikkaa sähköavusteisen pyörän akusta ja sen lataamisesta, Pyöräliitto vinkkaa. 

Talvi tuppaa yllättämään autoilijat tämän tästä. Sähköpyöräilijät kohtaavat vuodenajan sen sijaan pääasiassa positiivisissa merkeissä, sillä sähköavusteinen pyörä pääsee oikeuksiinsa nimenomaan talviajossa. Siinä, missä auto saattaa pakkasaamuna tehdä temput, tämän päivän sähköpyörä on varsin varmatoiminen kulkupeli säällä kuin säällä. 

“Sähköpyörällä voi selättää talven, sillä se on omimmillaan juuri silloin, kun pyöräilyolosuhteet vaikeutuvat. Eteneminen omin lihasvoimin esimerkiksi raskaassa loskassa tai paksussa lumessa voi käydä ihan tosissaan kunnon päälle, mutta kehnoistakin keleistä selviää, kun moottori tarvittaessa avustaa. Tämä tutkitusti madaltaa kynnystä lähteä liikkeelle ja kannustaa ajamaan pidempiä matkoja. Esimerkiksi Ruotsissa sähköpyörän ostaneiden talvinen työmatkapyöräily kolminkertaistui”, tietää Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Aja huoletta, mutta älä lataa pakkasessa 

Suomen talven ja sähköpyörän yhteensopivuus saattaa askarruttaa. Pyöräliiton mukaan huoli on kuitenkin aiheeton: akun kesto ei paukkupakkasilla yllä välttämättä kesäkelien tasolle, mutta akut ja moottorit toimivat yleensä ihan hyvin kylmälläkin säällä. On tosin tärkeää muistaa, ettei akkua tule ladata kylmänä, sillä tämä voi heikentää akun kykyä ottaa varausta vastaan jatkossa.

“Sähköpyörän akkua ei tule missään nimessä ladata pakkasessa, vaan akku (tai pyörä) kannattaa tuoda sisälle, ja antaa sen lämmetä kunnolla ennen latausta. Eikä akkua kannata päästää ihan tyhjäksi, jottei sen elinikä lyhene tarpeettomasti. Sähköpyörä on hyvä myös säilyttää sateelta suojattuna – ideaalitilanteessa sen saisi säilöön sisätiloihin sekä kotona että töissä”, Koistinen muistuttaa.  

Kaikenlaisten pyörien lukot ja vaijerit kannattaa talviaikaan öljytä hyvin, jotta ne eivät jäädy. Sähköpyöräilijöiden tulee Koistisen mukaan muistaa lisäksi akun lukkopesän öljykäsittely, jotta akun saa tarvittaessa lataamista varten irti. 

Ei mikään sähkösyöppö 

Sähkön hinnannousu on ollut viime päivien puheenaihe, mutta onko sähköpyöräilijän syytä olla huolissaan omasta sähkölaskustaan? Pyöräliiton mukaan ei, sillä sähköpyörän sähkönkulutus on pieni, 0,5-1 kWh/100 km. Sähköauton kulutus on tyypillisesti 15-30 kWh/100 km.

Pörssisähkön verollinen hinta on ollut joulukuun alussa parhaimmillaan noin 120 senttiä/kWh, joten huippuhinnoillakin ladatun sähköpyörän kustannukseksi jää noin euro sataa kilometriä kohti. (Laskelmassa ei ole huomioitu siirtomaksuja.) 

“Sähköpyörän suurimmat käyttökustannukset liittyvät pyörän huoltoon, johon voi vuositasolla mennä useampi satanen, jos pyörää käytetään paljon”, Koistinen sanoo.

Sähköpyörien kysyntä kasvaa kohisten 

Suomessa myytiin Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan 31 000 sähköpyörää vuonna 2020. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti kasvoi huimat 45 prosenttia, ja kasvu on jatkunut samansuuntaisena tänä vuonna. Maailmalla sähköpyörät ovat jo miljardiluokan business: esimerkiksi Saksassa ostettiin viime vuonna 5.1 miljoonaa pyörää, joista jo liki 40 prosenttia oli sähköavusteisia.  

“Keskitalvi on erinomainen hetki ostaa sähköpyörä – tai tavallinen polkupyörä! Pyörien ja niiden varaosien maailmanlaajuiset saatavuusongelmat jatkuvat vielä ensi vuonna, ja toisaalta monessa liikkeessä on tarjolla jo ensi kesän valikoima. Jos siis haluat pelata varman päälle ja saada toivomasi menopelin alle, kannattaa kiireesti laittaa postia Korvatunturille – ja pysyä tulevat viikot tosi kilttinä tietysti”, Matti Koistinen naurahtaa.  

     
Viisi+ hyvää syytä vinkata pukille sähköpyörästä 

1. Mitä kinkkisempi talvikeli, sitä paremmin sähköpyörä palvelee. 
2. Kun lumi ja loska eivät hidasta menoa, pidemmätkin matkat taittuvat talvella kepeästi – ja jouluherkut sulavat kuin itsestään. 
3. Nasta- ja kitkarenkaidenkaan vastus ei tunnu sähköpyörän selässä tavallisen pyörän tapaan. 
4. Vuodenvaihde on hyvä ajankohta sähköpyöräostoksille, sillä kevättä kohden kysyntä kasvaa, mikä tarkoittaa, että pyörien saatavuus voi huonontua ja valikoima pienentyä. 
5. Talvipyöräily on helppo ja koronaturvallinen tapa edistää terveyttä, taklata kaamosmasennusta ja kohottaa kuntoa, eli uudenvuodenlupaukset on helppo lunastaa sähköpyörän selässä. 
6. Sähköpyörä lisää tutkitusti pyöräilyä ja vähentää liikkumisesta aiheutuvia päästöjä. 

Pyöräliitto