Suomalaiset vaihtavat puhelimiaan tiuhaan – 75 %:lla lojuu kotona tarpeeton puhelin, joka voi olla riski

Elisan tutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista käyttää matkapuhelinta 2–5 vuotta. Suurimmalla osalla on niin ikään vanhoja puhelimia lojumassa kotona, vaikka puhelimien asianmukainen kierrätys olisi sekä tietoturva- että vastuullisuusteko.

Elisan tutkimuksessa* lähes kolme neljästä (72 %) kertoo käyttävänsä samaa matkapuhelinta 2–5 vuotta. Joka viides (19 %) kertoo puhelimensa käyttöiän olevan tätäkin pidempi.

– Puhelimen käyttöiän pidentäminen on vastuullisuusteko, sillä jokaisen puhelimen valmistamiseen kuluu kallisarvoisia materiaaleja. Tietoturvaan tulee kuitenkin kiinnittää huomiota, sillä joihinkin puhelinmalleihin tietoturvapäivityksiä ei enää ole saatavilla. Kun puhelin alkaa tulla tiensä päähän, kierrätys kannattaa tehdä asianmukaisesti, jotta kallisarvoiset materiaalit saadaan uusiokäyttöön ja toisaalta puhelin hävitettyä tietoturvallisesti, sanoo Ville Valkama, Elisan laiteliiketoiminnasta vastaava johtaja.

Tutkimustulosten mukaan puhelin kierrätetään usein elektroniikkaliikkeen tai elektroniikkakeräyksen kautta, ja näin kierrätyksen hoitaa joka neljäs (27 %) vastaaja. 20 prosenttia vastanneista antaa puhelimen eteenpäin uudelle käyttäjälle. Joka kolmas vastaajista (34 %) kuitenkin kertoo, ettei kierrätä matkapuhelimiaan.

– Kun puhelin viedään kierrätykseen tai annetaan eteenpäin seuraavalle käyttäjälle, sisältyy siihen tietoturvariskejä. Puhelin tulisi aina tyhjentää, mutta se kannattaa kierrättää luotettavien tahojen kautta, jotka myös hoitavat kierrätyksen tietoturvallisesti, jatkaa Valkama.

Esimerkiksi Elisan myymälät ottavat käytettyjä puhelimia vastaan, ja ne kierrätetään tietoturvallisesti. Käytetystä puhelimesta voi saada myös hyvitystä (ks. lisää Vaihtoetu-palvelusta). Elisan arvion mukaan kiinnostus käytettyjä puhelimia kohtaan on kasvussa.

”Ihminen on itse itselleen isoin tietoturvauhka”

Elisan Valkaman mukaan:

– Ihminen on usein itselleen se isoin tietoturvariski, sillä usein yleisimmät tietoturvarikkeet tapahtuvat kun salasanoja ei vaihdeta säännöllisesti tai päivityksiä ladata asianmukaisesti. Lisäksi saatetaan käyttää sovelluksia, joiden tietojenkeruu ja -säilytys on käyttäjälle epäselvää, jolloin on mahdotonta arvioida myöskään käytön riskejä. Toisaalta esimerkiksi kotona lojuva puhelin on helppo hävittää esimerkiksi muuton mukana, jolloin se voi päätyä vieraan käsiin. Päivitysten asentamisen lisäksi puhelin kannattaa suojata tietoturvaohjelmalla, joka hälyttää erilaisista haittaohjelmista ja tietovuodoista. Myös salasanojen hallintaan on tarjolla sovelluksia.

*=Tutkimus toteutettiin YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa sähköisenä kyselynä, ja sen kokonaisvastaajamäärä oli 1017. Tiedonkeruuaika oli 27.7.-31.7.2022. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on keskimäärin noin ±3 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi Elisa Oyj.

Elisa Oyj